Runningtherapie?

Kern van de runningtherapie is het gebruik van hardlopen om de psychische conditie te verbeteren. Het hardlopen wordt opgebouwd tot een niveau dat een ontspannen duurloop van een half uur (of meer) mogelijk is. De weg er naar toe is niet altijd leuk of makkelijk, maar als het punt bereikt is levert dat veel voldoening op

Veel gestelde vragen over runningtherapie

1. Overzicht van veelgestelde vragen over Runningtherapie
 

Vraag 1. - Val ik af door hardlopen?

Antwoord - Ja, door de langzame duurloop verbrand je juist vet ipv suikers/koolhydraten en daardoor val je af. Nee, je ontwikkelt spierweefsel en verbrandt vet. Maar spierweefsel is zwaarder dan vetweefsel en daardoor kan je op de weegschaal hetzelfde (of soms meer) wegen.

 Vraag 2. - Hoeveel kilometer kan ik lopen na 24 sessies?

Antwoord - Dat is per persoon verschillend. Het hangt af van je huidige conditie, je lichamelijke gesteldheid, je lichaamsgewicht enz. Gemiddeld gesproken kan iemand na 24 sessies wel 30 minuten achtereen hardlopen.

 Vraag 3. - Moet ik grote of kleine passen maken tijdens het hardlopen?

Antwoord - Het is juist goed om korte passen te maken (hoge pasfrequentie). Daarmee laat je je lichaam iets harder werken en stimuleer je je vetverbranding. Als uitgangspunt is 180 passen per minuut een mooie pasfrequentie. 

 Vraag 4 - Moet ik door mijn neus of mond ademhalen?

Antwoord - Het is belangrijk dat je in ieder geval erop let dat de uitademing langer is dan de inademing. Als je iets meer getraind bent dan kan je door je neus inademen en door je mond weer uitademen.

 Vraag 5. -  Als ik al twee keer in de week bij de Runningtherapeut loop, mag ik nu zelf ook nog extra gaan hardlopen?

Antwoord - Dat mag, alleen is het altijd verstandig 1 rustdag te nemen nadat je hebt gelopen zodat je spieren en pezen kunnen herstellen.

 Vraag 6 . – Waarom zijn strekoefeningen bij aanvang van het lopen niet nodig?

Antwoord - Rek en strekoefeningen zijn heel verstandig om na de hardlooptraining te doen om de spieren weer iets te verlengen. Voor de training is het verstandiger een mechanische opwarming te doen waarbij de lichaamsdelen door draaiende bewegingen warm worden gemaakt.

 Vraag 7. - Gaan de trainingen door als het regent?

Antwoord - De runningtherapiesessies gaan altijd door ook als het regent of stormt, sneeuwt of hagelt. Slechts bij onweer worden de lessen afgelast of gestaakt.

 Vraag 8. - Kan ik nog op mijn oude hardloopschoenen trainen?

Antwoord - Wanneer je hardloopschoenen niet ouder zijn dan twee jaar en wanneer er niet meer dan 2000 km op is gelopen dan kan je ze gebruiken voor de trainingen. Wanneer je nog geen hardloopschoenen hebt dan is het aan te raden deze aan te schaffen in een speciaalzaak waar ze heel goed naar je manier van hardlopen kijken (bijv. door filmopname) om vervolgens de juiste schoen te adviseren

 
2. Overzicht van veelgestelde vragen over deelname aan de SRTN
 

Vraag 1. - Aan welke voorwaarde moet je voldoen om deelnemer te kunnen worden aan de SRTN?

Antwoord – Een deelnemer moet minimaal met goed gevolg de basismodule Runningtherapie hebben gevolgd. Je ontvangt als bewijs een certificaat. Bij je inschrijving vraagt de SRTN na wanneer je de basismodule gevolgd hebt. 

 Vraag 2. – Als je als runningtherapeut(e) aan de slag wilt, is de basismodule dan verplicht?

Antwoord – Een runningtherapeut (e) is geen beschermd beroep, dus iedereen kan als zodanig aan de slag. Het is dus niet verplicht. De SRTN waakt over de kwaliteit van de Runningtherapie en degenen die haar praktiseren. Streven is dat deelnemers aan de stichting na het volgen van de basismodule zich verder bekwamen en aandacht hebben voor bij- en nascholing. Hiertoe heeft de stichting een registratieprocedure in het leven geroepen.

 Vraag 3 – Wat houdt de registratie eigenlijk in?

Antwoord -  Het is een procedure waarin een praktiserende runningtherapeut en zijn praktijk worden getoetst aan een aantal criteria. Deze criteria staan garant voor de kwaliteit van de therapeut en zijn praktijk. De registratie kan worden aangevraagd bij de SRTN en zal door een deskundige commissie in opdracht van het bestuur worden uitgevoerd. De basis van de procedure is een informatie- en scoreformulier (bijv. bezit je een EHBO-diploma?). Als je voldoet aan de door de SRTN vastgestelde competenties ben je officieel door SRTN geregistreerd..

 Vraag 4 – Waarom is die registratie zo belangrijk?

Antwoord – Als Runningtherapie ooit in aanmerking wil komen voor (gedeeltelijke) vergoeding door zorgverzekeraars dan moet de kwaliteit van het product gewaarborgd zijn. Daartoe is zelforganisatie belangrijk, maar ook het ontwikkelen van een kwaliteitsstandaard en het meewerken aan onderzoek naar de effectiviteit van Runningtherapie. Uit gedegen wetenschappelijk onderzoek kan belangwekkende informatie komen met het oog op a) promotie en presentatie en b) het verder doorontwikkelen van de kwaliteit.